Design smartfonów. Kto projektuje urządzenia mobilne Samsunga?
Design smartfonów łączy cały szereg zaawansowanych funkcjonalności zachowując jednocześnie minimalistyczną konstrukcję. Czy podziwiając najnowsze modele smartfonów Samsung eksponowane w salonach sprzedaży lub obserwując kolejne nowości na rynku technologicznym, zastanawialiście się kto właściwie je projektuje? W tym artykule przyjrzymy się nie tylko ludziom, którzy zawodowo zajmują się projektowaniem smartfonów, ale także postaramy się wyodrębnić aktualne trendy na rynku urządzeń mobilnych.
Design smartfonów w Koreańskich Szkołach Wzornictwa
Design smartfonów stał się na tyle ważnym elementem na rynku technologicznym, że w Korei powstały szkoły projektowania Samsunga. Samsung Art and Design Institute (SADI) został założony już w 1995 roku w celu kształcenia projektantów i poprawy konkurencyjności koreańskiego wzornictwa. Program nauczania SADI koncentruje się na podstawowych przedmiotach związanych z projektowaniem. 3-letni program uwzględnia kierunki sztuk wyzwolonych i projektowanie. Tym co wyróżnia SADI na tle innych szkół jest włączenie kierunków innych niż projektowanie! Podczas gdy studenci szkół wyłącznie artystycznych mają tendencję do bardziej emocjonalnego myślenia, włączenie kierunków technologicznych i kognitywistycznych pozwala studentom zrozumieć racjonalne procesy myślenia, zwiększając ogólną skuteczność programu.
Design smartfonów obecny przestrzeniach wystawowych
Wykorzystanie nowych technologii w prezentowaniu designerskich smartfonów otwiera nową erę mediów artystycznych. Współpraca Samsunga i prestiżowych instytucji, takich jak Samsung Museum of Art, czy Digital Art Fair Asia jest niewątpliwie hołdem dla sztuki cyfrowej.
Samsung Museum of Art w Korei Południowej to projekt o powierzchni 27 000 m2 zaprojektowany przez OMA w 1997 roku. Zlokalizowany w Hannam-Dong, dzielnicy mieszkalnej w pobliżu Leeum, kompleks składa się z trzech budynków autorstwa OMA, Mario Botty i Jeana Nouvela. Remowi Koolhaasowi zlecono zaprojektowanie Centrum Edukacji i Kultury Dziecięcej Samsung, a także głównego planu muzeum. Główne wejście do holu Muzeum prowadzi przez szklaną konstrukcję Koolhaasa.
Ponadto Samsung jest partnerem na targach cyfrowych Digital Art Fair Asia w Hong Kongu. W październiku 2021 roku, Samsung zaprezentował serię cyfrowych arcydzieł targów, tj. Neo QLED i serię The Frame. Będąc pionierem w integracji sztuki i technologii, Samsung prezentował najlepszą w historii jakość obrazu Ultimate dzięki najnowszym technologiom Neo QLED.
Specjaliści od … smartfonów
Aby sprostać wymogom dzisiejszego, konsumpcyjnego i wysoce konkurencyjnego rynku, firmy mobilizują inżynierów elektroników i informatyków, a także doktorów socjologii, neurokognitywistów, konsultantów i analityków trendów. Już w 2013 roku, producent telefonów Samsung zaangażował zespół co najmniej dwustu osób, który każdego roku mieszkał w krajach docelowych, aby poznać potrzeby konsumentów. Celem było wykrycie lokalnych trendów, skompilowanie ich i wyodrębnienie koncepcji, które można przetłumaczyć na terminy techniczne
UI Designer versus UX Designer
Wyjątkowość smartfonów polega na tym, że wrażenia użytkownika i to, co pojawia się na ekranie, są tak samo ważne jak plastikowa lub chromowana metalowa obudowa. Projektanci interakcji i projektanci interfejsów dołączają zatem do już istniejących zespołów strategicznych i kreatywnych z dwoma kluczowymi rolami: UI Designer (User Interface) i UX Designer (User eXperience). Czym właściwie zajmują się osoby zatrudnione na tych stanowiskach? UI Designer jest odpowiedzialny za ogólny projekt interfejsu, od przejrzystości nawigacji po jakość treści. Projektant UX ma bardziej strategiczną rolę. Jego celem jest projektowanie doświadczenia użytkownika z produktem, takie jak jego pożądanie, postrzeganie marki i ogólna wydajność.
Aktualne trendy na rynku urządzeń mobilnych
Obecnie producent Samsung koncentruje się bardziej na marketingu i reklamie niż na innowacjach.
Szacunki Adbeat, pioniera w zakresie analizy konkurencji, pokazują, że Samsung wydał 152,2 miliona dolarów na reklamę w USA w 2023 roku, z czego zdecydowana większość (137,1 miliona dolarów) trafiła do YouTube. Marketing smartfonów kieruje się dwoma kryteriami: pull (zaspokajanie istniejącego lub przewidywanego popytu) i push (kreowanie potrzeb, oferowanie klientom funkcji, o których nie wiedzieli, że są im potrzebne przed zakupem produktu, a bez których nie będą mogli się obejść w przyszłości).
Podsumowując, kupując nowy telefon, warto podjąć racjonalną decyzję i zastanowić się, czy nowy model telefonu jest nam potrzebny. A jeśli tak, to dlaczego? Emocje nie są naszym sprzymierzeńcem w momencie podejmowania decyzji o zakupie nowego smartfona. W procesie podejmowania decyzji, warto poszukać alternatyw, takich, jak naprawa dotychczas używanego urządzenia. Może warto odejść od pomysłu zakupu? Więcej o ekologicznym podejściu do smartfonów, dowiesz się z naszego artykułu.