Dlaczego autoryzowane serwisy nie wymieniają szybek w telefonach?
Wymiana szybek - dlaczego autoryzowane serwisy telefonów ich nie wymieniają?
Odpowiedź na powyższe pytanie nie powinna być trudna. Przede wszystkim żaden producent nie chce oferować klientom znacznie tańszych rozwiązań, wśród których jest wymiana szybek. Jest to jeden z najważniejszych czynników, który według nas dość mocno wpływa na odpłatne oferty napraw przeróżnych urządzeń. Producent zdaje sobie sprawę, że przy częstszych uszkodzeniach ekranu (niekoniecznie telefonu) klienci raczej nie będą chcieli wymieniać ekranu, którego koszty często przewyższają zakup nowego telefonu (głównie po okresie amortyzacji sprzętu). Co w takim przypadku można zrobić? Poszukać innego sprzętu, kupując ewentualnie nowy tańszy egzemplarz lub biorąc kolejne urządzenie np. w programie ratalnym. Oczywiście nie jest to jedyna możliwość, ale mimo wszystko oferowanie naprawy w postaci wymiany szybki byłoby kłopotliwym działaniem dla każdego gwaranta. Producenci liczą się z faktem, że usługę wymiany szybki w telefonach na rynku przejmą inne firmy, specjalizujące się w takich działaniach. Jednak czy zawsze klienci będą chcieli dokonywać właśnie takich napraw? To zależy już bezpośrednio od klienta, który sam podejmie decyzje. Na pewno w tym momencie pojawia się też przerażenie, że po wymianie szybki w serwisie bez autoryzacji klient nie zachowa oryginalnej gwarancji producenta.
Kolejne powody wymiany szybki
Innym powodem jest oczywiście czas oraz skomplikowane naprawy przy wymianie szybek. Każdy producent zdaje sobie sprawę, że przy dużej popularności swojej marki wiele urządzeń trafiających do serwisu może znacznie obciążyć jego działanie. Zlecenie dodatkowej usługi wiąże się z nadprogramowym czasem, który dla technika serwisu jest bardzo ważny. Producent w zupełności zdaje sobie sprawę, że wymiana szybki w telefonie jest możliwa i osiągalna, ale też bardzo czasochłonna, co przy sporym ruchu na serwisie nie jest wskazane. Warto również pamiętać, że przy wymianie szybek w każdym urządzeniu bezwzględnie należy uważać na ekran, który musi być sprawny. Odseparowanie go to nie lada sztuka, przy której dodatkowo trzeba uważać, aby nie uszkodzić wyświetlacza, własności klienta. Przy ewentualnych problemach i niepowodzeniu naprawy, każda taka wymiana szybki będzie wiązać się nie tylko ze straconym czasem, ale również i kosztami w postaci zakupu nowego modułu wyświetlacza. To zniechęca samego producenta, który musiałby założyć już na etapie produkcji większą ilość części do każdego smartfona z wymienianą szybką ekranu.
Czy w iPhone można wymienić szybkę ?
Serwis telefonów Apple nie wymienia szybek ze względu na jakość marki, która cieszy się niesłabnącą renomą. Producent nie tylko nie godzi się na wymianę szybek w swoich urządzeniach, ale również nie popiera takich działań. Skąd to wiemy? Wystarczy, że iPhone po nieautoryzowanej naprawie trafi do serwisu na odpłatną naprawę, a kosztorys, który otrzymamy, będzie zaskakująco wysoki. Pisząc "wysoki" mamy tutaj na myśli pełną kwotę urządzenia. Niestety nie są to żarty, a codzienne działania autoryzowanych serwisów iPhone. W przypadku naprawy gwarancyjnej, w której doszło do zwykłego uszkodzenia, np. pękniętej szybki, uszkodzonej płyty, kosztorys również będzie duży, ale kwota będzie różnić się nawet o 40% (w zależności od modelu). Od czego to zależy? Naszym zdaniem to działanie ma pokazać klientom, że Apple nie pochwala nieautoryzowanych napraw oraz nieoryginalnych części. Nie od dziś wiadomo, że amerykański producent poddaje re-fabrykacji każdego zwróconego iPhone’a (w ramach obsługi gwarancyjnej oraz pogwarancyjnej). Producent w takim przypadku nie może zaakceptować części „nieznanego pochodzenia”. Właśnie dlatego kosztorys w takich przypadkach zwiększa kwotę naprawy lub wymiany. W takich sytuacjach potencjalny klient nie może również liczyć na zwykłą, odpłatną wymianę ekranu. Przy nieautoryzowanych ingerencjach oraz częściach z innego źródła niż Apple, mamy możliwość tylko i wyłącznie odpłatnej wymiany sprzętu za znacznie większą kwotę.
Serwis Apple - jak działa autoryzowany serwis?
Dodatkowo pamiętajmy, że „jabłko” zawsze było i będzie marką premium, co przekłada się także na obsługę serwisową. Właśnie dlatego, że marka uchodzi za tak ekskluzywną, każdy posiadacz telefonu iPhone (zaryzykujemy słowo: nigdy) nie dokona wymiany szybki w autoryzowanym punkcie producenta. Działanie takie jest nie tylko sprzeczne z procedurami Apple, ale również rzutowałoby na poziom obsługi firmy, która nie może sobie na to pozwolić. Oprócz renomy chodzi o coś więcej. Po wymianie szybki (według nas jakimkolwiek rozklejaniu sprzętu) nie można mówić o zachowaniu w telefonie przeróżnych norm kategorii IP. Apple nie gwarantuje takiej odporności nawet po wymianie wyświetlacza w ACS. W odpowiednich dokumentach serwisowych znajdziemy zapisy, że pewne działania z urządzeniem, również gwarancyjna lub odpłatna wymiana ekranu mogą zmniejszać jego odporność. Wyobraźcie sobie teraz nieautoryzowaną wymianę szybki w telefonie iPhone XS lub iPhone X. Dla Apple cały ten proces to doskonała wymówka, by nie dokonywać tego typu działań, które są niepochwalane i co najgorsze często bardzo kosztowne.
Wymiana szybki i wyświetlacza w telefonach Samsung
Warto wyraźnie podkreślić, że naprawy telefonów nigdy nie były przyjemne. A skoro nie są przyjemne, to też nie są łatwe. Faktycznie, wymiana szybki w telefonach Samsung nie jest prosta. W dużej mierze przyczynia się do tego zakrzywienie ekranu, gdzie najczęściej może dochodzić do uszkodzenia mechanicznego. Zakładanie nowej szybki z krawędziami „Edge” wymaga też sporo dodatkowego sprzętu oraz doświadczenia. Technicy w serwisach producenta nie są szkoleni do takich działań, bo przecież sam producent nie przewiduje takich napraw, jak wymiana szybki w telefonie Samsung Galaxy S10 czy Samsung Galaxy S20. Właśnie dlatego na rynku pojawiła się odpowiedź na potrzeby wielu klientów. Nieautoryzowane serwisy telefonów producenta Samsung, zaczynają rozwijać swoje usługi, proponując klientom między innymi wymianę szybek. W takich punktach również pojawiają się inne możliwości napraw, jednak pęknięte wyświetlacze czy szybki to wciąż najpopularniejsze usługi dla większości klientów. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na telefony przeróżnych Polaków, w których znajdziemy pęknięcia klapek, wyświetlacza oraz innych elementów zewnętrznych. Serwis producenta oczywiście poradzi sobie z takimi uszkodzeniami, ale pytanie, które się nasuwa to cena naprawy. Ile więc będzie kosztować wymiana ekranu, a ile wymiana szybki? W zależności od urządzenia wymiana samej szybki to połowa kosztów wymiany wyświetlacza (mówimy tutaj głównie o flagowcach). Są to usługi, których klienci pożądają w serwisach producenta (nie ma znaczenia marka), jednak żaden z producentów nie wychodzi naprzeciw, aby spełnić takie życzenia klientów.